Cafeaua – prieten sau dusman? Depinde!

Fara indoiala ati auzit sau citit recent informatii contradictorii privind efectele consumului de cafea. Unii beau cafea din obisnuinta, necesitate, placere sau ca tabiet.

In ultimii ani au aparut o sumedenie de moduri si ocazii de a servi cafeaua – acasa, la birou, la cafenea, in benzinarii, la automatul de pe strada. Cafeaua este chiar batranul pretext pentru o intalnire sau o discutie de afaceri. Putem intelege, asadar, ca numarul consumatorilor si iubitorilor de cafea este imens. De aceea, este bine sa clarificam impactul consumului de cafea asupra sanatatii noastre.

Cafeaua este fara indoiala o sursa puternica de antioxidanti. De asemenea, exista studii recente, efectuate pe soareci, care au aratat ca ea are un efect pozitiv in reducerea colesterolului la soarecii care consumau deopotriva cafea si grasimi si chiar ca reduce permeabilitatea intestinala. In plus, s-a demonstrat prin studii ca un consum moderat de cafea reduce riscul de diabet zaharat, stimuleaza memoria, functia cognitiva si buna dispozitie, accelereaza metabolismul si creste energia la sportivi.

Pe de alta parte insa, cafeaua poate crea si dependenta, influentand hormonii de stres si generand o stare de oboseala concomitent cu puseul de energie creat.

Cand trebuie sa evitam cafeaua

Impactul consumului de cafea asupra sanatatii difera de la o persoana la alta. Adesea, raspunsul organismului la cafeina este determinat de diferentele genetice in ce priveste procesul de metabolizare a cafeinei. Pentru anumite persoane este suficienta o ceasca de cafea pentru a avea o stare de agitatie si energie crescuta, in timp ce alte persoane pot sa consume un expresso concentrat seara si, cu toate acestea, adorm cu usurinta.

Este recomandat ca cei care se simt obositi, nelinistiti sau au palpitatii sa evite consumul de cafea. Acelasi lucru este valabil pentru cei care sufera de oboseala suprarenala sau hipertensiune, trec prin perioade stresante sau au lipsa de calciu si magneziu. In unele cazuri, anumiti componenti ai cafelei pot interfera cu  procesul de metabolizare a unor medicamente, ingreunand astfel activitatea normala de detoxifiere hepatica.

De multe ori, oamenii inlocuiesc mesele cu cafeaua, deoarece consumul acesteia poate amana senzatia de foame. Acest lucru este foarte gresit, deoarece foamea nu trebuie ignorata. Amanarea mesei determina scaderea glicemiei, care induce apoi o serie de reactii nefavorabile in organism.

In cazul in care constatati ca nu puteti functiona normal fara cafea sau beti mai mult de 2-3 cesti pe zi, este bine sa luati in considerare faptul ca puteti suferi de o dependenta. Daca atunci cand incetati sa beti cafea suferiti de simptome de sevraj, precum dureri de cap sau nervozitate, dependenta fiziologica este evidenta.

Cum sa reducem sau sa eliminam cafeaua

Pasul cel mai usor in acest proces este sa reducem cantitatea consumata, de la cateva cesti, la una sau o jumatate pe zi. Atunci cand serveste unui ritual, cafeaua se poate inlocui cu ceai verde sau ceaiuri din plante. Pentru a suplini lipsa temporara de energie, va recomand sa beti o cantitate suficienta de apa si sa faceti miscare. Daca sunteti agitati si nu puteti dormi, adaugati un supliment de magneziu.

Daca dupa reducerea sau eliminarea consumului de cafea incepeti sa va simtiti mai bine, acesta e un semn ca e bine sa renuntati la acest obicei sau sa consumati cafea doar ocazional. Puteti inlocui cafeaua cu diverse ceaiuri sau cafele pe baza de extrase vegetale, precum praful din orz sau cicoare.

Chiar daca decideti sa consumati ocazional cafea, evitati sa adaugati lapte sau zahar. Pentru a o imbogati, puteti sa folositi lapte de caju/migdale, unt de cocos si scortisoara.