Despre stres si cum sa il combatem

 
Studiile stiintifice desfasurate pana in prezent au demonstrat legatura clara intre stres si o multime de afectiuni si boli cronice. Stresul are un impact negativ nu doar asupra persoanelor care sufera deja de o anumita boala, ci prezinta o amenintare pentru orice persoana sanatoasa.

Efectele stresului asupra sanatatii 

In conditii de stres psihic, necesarul de oxigen al corpului creste, ceea ce determina cresterea tensiunii si a pulsului. Pentru cei care deja sufera de o afectiune cardiovasculara, aceste efecte pot mari considerabil riscul de infarct si accident vascular sau chiar pot fi fatale. De asemenea, stresul poate genera ruperea placilor depuse pe artere in cazul celor ce sufera de ateroscleroza (chiar si in stadii timpurii), ceea ce poate declansa un infarct sau un accident vascular.
 
La fel, stresul afecteaza zone ale sistemului nervos care controleaza activitatea glandelor, a inimii, sistemul digestiv, respirator si pielea, exacerband astfel afectiunile influentate de activitatea sistemului nervos - sindromul colonului iritabil, migrenele, durerile cronice sau tulburarile digestive.
 
Pentru persoanele care sufera sau au suferit de tulburari psihice precum depresia sau anxietatea, perioadele de stres crescut pot declansa o inrautatire a simptomelor.
 
In cazul persoanelor sanatoase, stresul determina scaderea eficientei activitatii sistemului imunitar, crescand astfel riscul de imbolnavire, mai ales in cazul unor viroze sau boli contagioase.
 
Stresul prelungit afecteaza somnul si poate determina diferite perturbari in activitatea organismului, care se reflecta inclusiv in nivelul greutatii corporale. Unele persoane se ingrasa, altele slabesc.

Propria perceptie si nivelul stresului
 

Este important de precizat  faptul ca sistemul imunitar este mai putin influentat de ceea ce se intampla in afara corpului, si mai mult de modul in care noi percepem ceea ce se intampla. Astfel, aceeasi situatie poate fi perceputa ca fiind mai mult sau mai putin stresanta de catre persoane diferite. Cu cat senzatia de amenintare si coplesire simtita e mai mare, cu atat mai mult va afecta sistemul imunitar si echilibrul de ansamblu al organismului.


Metode de combatere a stresului

Dupa ce am trecut in revista o parte dintre efectele nedorite ale stresului, sa vedem care sunt metodele prin care ne putem apara de acest puternic inamic, numit pe buna dreptate “boala secolului”.

Evitarea stimulilor negativi
 

Oamenii care se concentreaza mai mult pe stirile negative, decat pe cele pozitive, vor fi supusi unui stres mai puternic, care le va afecta sanatatea. De aceea, este foarte important sa avem o viziune echilibrata asupra evenimentelor care se desfasoara, atat in lume, cat si in imediata apropiere. Este bine sa evitam stirile negative si articolele care se axeaza pe abordarea pesimista a diferitelor evenimente sau situatii din realitatea cotidiana.
 
Pe scurt: sa citim sau sa urmarim mai rar stirile, axandu-ne pe cele care ne intereseaza cu precadere si filtrand pe cele cu mesaje apocaliptice sau negativiste; sa evitam stirile care prezinta evenimente nefericite. Pare simplu? Cu siguranta nu foarte simplu, insa si aceasta practica poate fi perfectionata. Pana la urma, la fel cum stim sa ne aparam in fata unor pericole de natura fizica, organismul nostru trebuie sa invete sa se apere si de acest pericol insidios al lumii moderne.

Metode practice de reducere a stresului
 

  • Pastrati contactul permanent cu prietenii, familia, comunitatea religioasa din care faceti parte. O legatura stransa cu cei apropiati are un efect pozitiv asupra starii psihice si da o sezatie de protectie si siguranta, inclusiv fata de intamplarile cotidiene care pot genera stres. 
  • Dezvoltati o rutina in viata dvs. Acest obicei va genera o stare de echilibru si de control chiar daca au loc evenimente neasteptate sau stresante.
  • Acordati-va timp pentru relaxare sau practicati un hobby. Puteti sa va jucati cu copiii sau cu animalele de companie, sa cititi, sa faceti sport, drumetii, sau sa cantati la un instrument.
  • Fiti mai indulgent cu propria persoana, evitati lucrurile care va deranjeaza sau oamenii care va streseaza.
  • Practicati meditatia, 5 minute zilnic sau macar de 2-3 ori pe saptamana. 
  • Dormiti suficient, mentineti o dieta sanatoasa si faceti miscare. 
  • Luati un supliment cu magneziu

Simptome alarmante ale stresului

Pe langa mofidicarile psihice si fiziologice mai subtile, exista numeroase cazuri in care stresul genereaza simptome evidente si care trebuie sa fie un semnal de alarma:
 

  • Perturbari ale somnului (insomnii sau modificari in programul de somn)
  • Modificari in dieta sau in apetit (mancati alimente diferite, mancati mai mult sau nu aveti pofta de mancare)
  • Schimbari ale starii de spirit – deprimarea sau lipsa energiei, lipsa de perpectiva si optimism
  • Cresterea iritabilitatii si agitatiei
 
Daca observati astfel de simptome, nu trebuie sa le ignorati. Cereti ajutor de la familie si prieteni, iar daca acestea continua, adresati-va unui medic specialist sau psihologului.
 
Exista diferite metode prin care efectele stresului pot fi combatute: inlaturarea factorilor declansatori, schimbarea perceptiei asupra lor si a felului in care persoana raspunde acestor stimuli, consilierea psihologica, uneori tratmentul medicamentos.
 
Este important de retinut insa ca, de multe ori, reactia exagerata la stres se datoreaza unui stil de viata neechilibrat, unei alimentatii defectuoase sau unei digestii precare, care determina o absorbtie deficitara a nutrientilor esentiali. Adesea, manifestarile psihice precum depresia sau anxietatea sunt legate direct de carente nutritionale si dezechilibre de ordin fiziologic.
 
Efectele stresului pot fi combatute printr-un stil de viata sanatos, o alimentatie bogata in nutrienti si o atitudine echilibrata.