Ceata mentala - cauze, simptome si remedii

Va simtiti adesea obositi, distrasi, iritati si va e greu sa va concentrati, insa nu stiti care este cauza? Aceste simptome sunt denumite, in ansamblu, ceata mentala, si pot avea diverse cauze.

Cauzele acestor manifestari sunt diverse, in mare parte ele fiind efecte secundare ale expunerii la mancarea procesata si substantele toxice din mediu, care afecteaza functionarea creierului. De asemenea, majoritatea oamenilor sufera de deficiente nutritionale si lipsa cronica de somn, consuma foarte mult zahar si sunt supusi unui stres ridicat. Toti acesti factori contribuie la reducerea energiei si a capacitatii de concentrare. Pentru a functiona corect, creierul are nevoie de o serie de nutrienti - vitamine, minerale, acizi grasi, aminoacizi, dar si de repaus si relaxare corespunzatoare.

Simptomele cel mai des intalnite ale cetei mentale

Celor care sufera de aceste manifestari le lipsesc claritatea mentala, calmul si optmismul, fiind accentuate starile de anxietate sau deprimare. Printre cele mai des intalnite simptome ale acestei stari se numara:
 

  • lipsa de energie sau oboseala
  • probleme de concentrare
  • probleme de memorare sau aducere aminte
  • dificultati in gandire si comunicare
  • iritabilitate si anxietate
  • dureri de cap
  • lipsa motivatiei, senzatie de descurajare sau depresie
  • probleme cu somnul

Cauzele cetei mentale

Somnul

In primul rand trebuie sa luam in considerare problema somnului. Daca o persoana nu doarme suficient, este foarte probabil sa se simta obosita si cu o putere slaba de concentrare. Pentru functionarea corecta a creierului sunt necesare minim 7 ore de somn de calitate, durata optima variind intre 7 si 9 ore la adulti si 9 si 11 ore la copii.

Alimentatia

In cazul in care considerati ca dormiti suficient si, cu toate acestea, va confruntati cu simptome ale cetei mentale, vina o poate purta alimentatia. Acesta este urmatorul factor important pe care trebuie sa-l aveti in vedere. Excesul de zahar, alcool si cafeina, alimentatia dezechilibrata si deficitara in nutrienti pot sa afecteze puternic functionarea creierului.

Dezechilibrul hormonal si stresul

Un alt factor important care poate declansa simptomele de ceata mentala il reprezinta dezechilibrul hormonal. Un nivel inadecvat de dopamina, serotonina si cortizol determina alterarea dispozitiei, energiei si concentrarii. In ce priveste stresul, acesta ocupa un loc important intre cauzele tulburarilor functionale ale creierului. In prezenta stresului, secretia de cortizol creste, determinand o stare de alerta si aparare. In opozitie, dopamina si serotonina sunt cele care asigura buna dispozitie si starea de calm. Nivelul serotoninei poate sa scada, de pilda,  atunci cand nivelul de carbohidrati din dieta este prea mic.

Inflamatia

Nu in ultimul rand, o stare inflamatorie la nivelul intregului organism poate sa afecteze semnificativ si functionarea creierului. Deoarece anumite alimente nesanatoase sau alergii alimentare ascunse pot sa intretina aceasta stare inflamatorie, consumul de alimente antiinflamatoare, o dieta bogata in vitamine si minerale si suplimentarea cu substantele nutritive deficitare sunt esentiale in combaterea simptomelor nedorite si redobandirea functionarii corecte.

Masuri de combatere a cetei mentale
 

1. Adoptati o dieta sanatoasa

Reduceti consumul de zahar si carbohidrati simpli si adaugati in dieta alimente bogate in antioxidanti, proteine si grasimi de calitate.

2. Tineti sub control stresul

Deoarece stresul perturba echilibrul hormonal generand o crestere a cortizolului, este important sa controlati nivelul de stres aplicand diferite masuri de combatere a stresului: iesiti in natura, practicati un hobby, adoptati un animal de companie si intalniti-va cu prietenii.

3. Dormiti suficient

Un somn de calitate este esential pentru sanatatea creierului si a intregului organism. Incercati sa dormiti minim 7 ore pe noapte si sa va asigurati un somn de calitate. Daca aveti probleme la adormire sau va treziti des in timpul noptii, eliminati sau reduceti alimentele excitante, consumati alimente si suplimente linistitoare si corectati factorii de mediu care va pot afecta calitatea somnului.

4. Faceti miscare

Nu uitati ca un organism sanatos are nevoie de o activitate fizica regulata si mai ales de miscare in aer liber. Nu trebuie sa faceti exercitii de forta prea intense sau sa exagerati cu cele aerobice, pentru ca riscati sa va obositi prea tare, ceea ce nu va favoriza echilibrarea hormonala.

5. Verificati daca nu suferiti de alergii alimentare

Multi oameni sufera ani de zile de diferite alergii alimentare, cu simptome diverse, care pot varia de la usoare la foarte deranjante. Pentru a exclude o astfel de situatie, este bine sa fiti atenti la ceea ce consumati si sa tineti un jurnal alimentar, pentru a observa asocierea intre consumul unor alimente si anumite simptome. De multe ori alergiile nu pot fi depistate decat prin adoptarea unei diete eliminatorii. 

 Completati

CHESTIONARUL STARII de SANATATE 

si veti primi gratuit o evaluare preliminara a starii de sanatate si recomandari de baza (personalizate) privind masurile pe care trebuie sa le luati pentru a va simti mai bine.
(informatiile introduse sunt confidentiale)

 


Citește și: