Laptele - un aliment controversat

In spatiul public circula, mai ales in ultimii ani, informatii contradictorii in ce priveste consumul de lactate si efectele sale asupra sanatatii omului. La televizor auzim foarte des ca laptele este bun pentru ca are calciu, in timp ce tot mai multe surse media dezvaluie efectele negative ale consumului de lapte asupra sanatatii. Aceste informatii contradictorii creeaza o stare de confuzie in randul consumatorilor. 

Consumul de lapte in evolutia omului

Civilizatia umana a evoluat intr-o perioada de milioane de ani, iar in ultimele peste 2 milioane de ani, alimentatia omului a fost una de vanator-culegator, adica consumator de carne, peste, fructe, nuci, seminte, legume. Cultivarea granelor a inceput in urma cu 100000 de ani, iar acum 10000 de ani oamenii au domesticit vitele si au inceput sa consume lapte.

In aceasta situatie e normal sa ne intrebam, pe o scara completa a evolutiei omului, cat reprezinta 10000 de ani? Sunt ei suficienti pentru transformare si adaptarea la consumul de lapte? In acelasi timp, trebuie sa luam in considerare faptul ca, desi la inceput toti oamenii aveau intoleranta fata de lactoza, adica produceau lactaza (enzima ce digera laptele) doar in primii ani de viata (cand mancau lapte de la mama), populatiile care au evoluat din crescatorii de animale aparuti acum 10 mii de ani au capatat o mai buna toleranta fata de lactoza.

Situatia se regaseste si in cazul digestiei amidonului: exista populatii care prezinta enzime salivare specifice descompunerii amidonului, in timp ce altele nu dispun de aceste enzime. In acest context, pare foarte logic sa spunem ca nu este valabila doar zicala "esti ceea ce mananci", ci si aceea ca "esti ceea ce au mancat stramosii tai".

Din aceste motive, nu trebuie sa aplicam in mod generalizat oportunitatea consumului anumitor categorii de alimente, ci, mai degraba, sa privim si la bagajul genetic al fiecarei persoane, la zona geografica din care face parte si la reactiile pe care corpul sau le are fata de ceea ce consuma.

Asadar, este bine sa consumam lapte?

In ultimii zeci de ani a fost tot mai des adusa in atentia publicului importanta consumului de lapte pentru asigurarea unui aport optim de calciu. Aceasta abordare nu este una neaparat corecta, daca tinem cont de faptul ca iaurtul are mai mult calciu decat laptele, fiind si mai usor de digerat. De asemenea, plantele cu frunze verzi, precum varza creata sau furajera, varza kale, au o cantitate similara de calciu si, in plus, contin si vitamina K. O cantitate mare de calciu exista si in semintele de susan.

Problema este ca, chiar daca laptele contine mult calciu, majoritatea oamenilor consuma lapte pasteurizat. Acesta nu are niciun efect pozitiv asupra sanatatii, fiind, mai degraba, nociv. Prin pasteurizare, calciul din lapte devine mai putin asimilabil. De asemenea, in acest proces se pierde o cantitate importanta de vitamina B2 si D, vitaminele A si C sunt distruse, la fel si fermentii lactici sau enzimele atat de benefice pentru sistemul digestiv. Prin distrugerea enzimelor, laptele devine si mai greu de digerat, mai ales pentru organismul adult, care nu produce o cantitate suficienta de lactaza, iar proteinele din lapte (mai ales cazeina) sunt greu de descompus si determina adesea reactii alergice la oameni.

La toate aceste inconveniente, se adauga continutul ridicat de hormoni si antibiotice care se regaseste in laptele de pe piata. Hormonii prezenti in lapte afecteaza echilibrul hormonal uman, iar antibioticele distrug flora microbiana si creeaza rezistenta. 

Ce sa consumam in loc de lapte pasteurizat?
 

  • Pentru cei care vor sa consume lapte de vaca, acesta ar trebui sa fie crud si organic.
  • Consumati iaurt, chefir sau lapte batut, de preferinta organice
  • Consumati de preferinta lactate de capra sau oaie, nepasteurizate
  • Consumati lapte vegetal - exista nenumarate variante de lapte vegetal - din nuci, migdale, seminte, etc.

Ce alte alimente bogate in calciu exista?
 

  • Legume proaspete cu frunze verzi - spanac, varza kale, napi, varza furajera
  • Boabele - fasole, naut, linte
  • Semintele de susan si migdalele
  • Sardinele
  • Somonul salbatic
  • Bok Choy
  • Broccoli
  • Rubarba si bamele
  • Nasturelul

In concluzie, laptele, asa cum este comercializat in prezent, pasteurizat si ultrapasteurizat, provenit de la animale crescute cu cereale in loc de iarba, si tratate in permanenta cu hormoni si antibiotice, nu are cum sa reprezinte un aliment sanatos.  


Citește și: