Superalimentele - un plus pentru sanatate

Ce sunt superalimentele?

Probabil majoritatea oamenilor stiu ca alimentatia sanatoasa are un impact major asupra sanatatii si starii noastre de bine (suntem ceea ce mancam). Daca mancam alimente superprocesate si lipsite de valoare nutritiva, ne vom simti lipsiti de energie, obositi si vom creste in greutate.
Din contra, daca adaugam in dieta cantitati suficiente de fructe si legume bogate in nutrienti, este foarte probabil ca vom avea multa energie si o stare de bine.

Superalimentele sunt acele alimente care au cantitati mari de nutrienti si ale caror proprietati au efecte directe si pozitive asupra organismului. Astfel, unele contin cantitati uriase de vitamine, minerale, grasimi sanatoase, enzime sau antioxidanti, ajutand astfel la imbunatatirea functiilor organismului si mentinerea sanatatii. Altele, precum banalele ciuperci, nu contin deloc carbohidrati, sare sau grasime, dar au multe fibre, sunt bogate in seleniu, beta-glucani, si reduc riscul  de boli cardiovasculare si cancer. Ciupercile exotice sunt, in plus, adaptogene, avand un efect complex de normalizare si reglare a raspunsului organismului in conditii de stres.

Superalimentele ne fac mai sanatosi?

Da, alaturi de o dieta echilibrata si desfasurarea unei activitati fizice regulate, consumul acestui tip de alimente contribuie la imbunatatirea sanatatii si vitalitatii.

Atentie! Aceasta inseamna ca nu e suficient sa consumam superalimente daca avem un stil de viata gresit, o dieta dezechilibrata per ansamblu, sau suntem sendentari. In plus, superalimentele actioneaza in sinergie cu alte alimente, care desi nu au capatat inca statut de alimente vedeta, ar putea avea la randul lor un rol extrem de important in mentinerea sanatatii.

Prin urmare, reteta corecta este sa consumam cat mai des superalimente, insa pe fondul unei diete echilibrate si diversificate, bazata in principal pe alimente integrale si cat mai putin procesate.

Sunt superalimentele scumpe?

Da si nu. Lista superalimentelor este destul de lunga, printre ele numarandu-se: afinele, iarba de grau, avocado, broccoli, varza kale, fructele goji, fructele acai, chia, cartofii rosii, migdalele, spirulina, semintele de in, nuca de cocos, somonul, quinoa, semintele de canepa, scortisoara, rodia, lintea, nucile, usturoiul, sparanghelul sau ovazul.

Nu trebuie neaparat sa cheltuiti foarte multi bani pentru a beneficia de proprietatile extraordiare ale acestora. Orientati-va spre fructele sau legumele de sezon si seminte, nuci si boabe din zona.

Astfel, fasolea neagra, merele, fructele de padure, usturoiul si nucile autohtone sunt alimente la indemana si nu foarte scumpe prin care putem beneficia de calitati nutritionale deosebite la un pret acceptabil.

Superalimente specifice primaverii

Fiecare anotimp are o gama larga de alimente specifice, dintre care unele sunt considerate superalimente. Astfel, primavara putem consuma ceapa verde, mazare, anghinare, capsuni, spanac, patrunjel, ridichi, sparanghel, sfecla rosie, salata verde, leurda
Desigur, este recomandat sa le alegem pe cele din zona noastra geografica si sa tinem cont de felul in care au fost cultivate, pentru a evita expunerea la pesticide. (vezi si Cum ne afecteaza pesticidele din alimente)

Superalimente specifice verii

Vara ne putem bucura de o multitudine de alimente proaspete si pline de vitamine, pe care ar trenui sa le consumam cat mai des: ciresele, mangoldul  (swiss chard), dovleceii (zucchini), piersicile si capsunile (atentie la pesticide!), pepeniiafinele, castravetiirosiile, zmeura si menta proaspata.

Pentru a va mentine sanatosi, adoptati un stil de viata corect si incercati sa consumati zilnic 2-3 superalimente!


Citește și: