Consecventa - secretul unei vieti sanatoase

Cu siguranta, fiecare isi poate aminti o perioada din viata in care, fortat de imprejurari, a fost nevoit sa aplice niste masuri clare si sustinute in ce priveste sanatatea: o afectiune acuta care v-a pus in stare de repaus pentru o vreme si chiar v-a determinat sa va purtati frumos cu voi insiva:), dureri de spate care v-au amintit ca nu aveti o pozitie corecta a corpului si ca faceti miscari incorecte sau sunteti sedentari, astfel ca a trebuit sa faceti gimnastica de recuperare si sa constientizati miscarile zilnice, un eveniment care v-a motivat sa tineti un regim sau sa fiti atent la ceea ce mancati pentru a ajunge la silueta dorita, o stare proasta si lipsita de energie pentru care ati decis sa faceti o cura de detoxifiere.

Daca incercam sa ne amintim de aceste imprejurari, ne dam seama ca, in acele momente, efortul pe care l-am depus nu a parut atat de greu, desi toate aceste masuri aplicate sustinut, pe o perioada relativ scurta, sunt de obicei intense si necesita un efort sporit. Cu toate acestea, in momentele respective nu le percepem asa. De ce? Pentru ca exista motivatia puternica si constientizarea legaturii cauza - efect. Ne-am "stricat", facem tot posibilul sa ne reparam cat mai repede, si chiar devenim atenti si constienti de starea noastra, la impactul pe care faptele noastre il au asupra starii de sanatate. Din pacate, acest comportament, care este unul ideal, apare doar in situatiile de criza. In acele situatii, gasim resurse - timp, disponibilitate si vointa - pentru a face ceea ce trebuie.

Sanatatea pe termen lung depinde de obiceiurile de zi cu zi 

In viata de zi cu zi, comportamentul ideal este mai greu de realizat. De cele mai multe ori nu constientizam faptul ca lucrurile "mici" pe care le facem zilnic sunt cele care ne afecteaza profund si pe termen lung si foarte lung sanatatea. Aceste lucruri sunt greu de schimbat, pentru ca lipseste motivatia imediata. Noi vrem rezolvari rapide si efecte imediate. Daca nu ne doare acum, nu trebuie sa ne tratam in avans, nu-i asa? :)

Stim ca este bine sa mancam sanatos, dar prinsi in fuga zilnica, mancam ce apucam. Stim ca trebuie sa facem miscare zilnic, dar nu avem timp sau chef. Stim ca lipsa somnului are efecte grave, dar amanam ora culcarii pentru ca avem tot timpul ceva mai bun de facut; stim ca nu e bine sa fumam, dar ne consideram printre cei norocosi, care nu vor pati nimic.

Toate aceste practici zilnice afecteaza starea noastra de ansamblu, doar ca efectele nu apar imediat. Organismul uman are multa forta si adaptabilitate. El incearca sa compenseze prin diferite mijloace dezechilibrele existente, astfel ca de multe ori simptomele clare apar abia cand afectiunile sunt deja cronice. Semnalele subtile apar intotdeauna, doar ca noi le ignoram. Suntem obositi - mai bem o cafea, ne doare capul - luam un analgezic, avem o digestie proasta - luam ceva pentru stomac, avem eruptii pe piele - punem un unguent de la farmacie, ne dor incheieturile sau spatele - folosim un preparat antiinflamator, suntem deprimati - doctorul ne prescrie antidepresive (cat ai bate din palme)... si lista continua.

Ce implica adoptarea unui stil de viata corect?
 

  • Constientizare: tot ceea ce facem acum ne afecteaza sanatatea pe viitor
     
  • Consecventa: trebuie sa aplicam zilnic masuri ale caror efecte nu apar pe loc

Pe scurt, putem sa privim aceste masuri ca pe o contributie depusa zilnic in contul sanatatii, o asigurare pe care o vom incasa mai tarziu.

Cum puneti in practica un comportament constient si consecvent in sprijinul sanatatii?
 

  • faceti o lista cu lucrurile pe care stiti ca ar trebui sa le schimbati in rutina zilnica
     
  • alegeti cateva dintre ele, maxim 2-3 pentru inceput, pe care sa le inlocuiti sau imbunatatiti (de exemplu: un smoothie cu legume zilnic, 20 minute de miscare, eliminarea dulciurilor, mutarea orei de culcare, o metoda de relaxare aplicata zilnic)
     
  • incepeti sa aplicati consecvent aceste lucruri, chiar daca nu vedeti un efect imediat
     
  • daca nu reusiti sa mentineti usor schimbarile adoptate, atrageti un prieten sau un membru de familie care sa va sustina
     
  • nu in ultimul rand, colaborati cu o persoana specializata in domeniul sanatatii, care va va motiva sa adoptati schimbarile potrivite si va va sustine in aplicarea lor (afla mai multe)

 


Citește și: