De ce nu te saturi dupa ce mananci. Afla care sunt cauzele

Una dintre problemele cu care se confrunta numeroase persoane este cea a satietatii. Fie ca mancati normal, fie incercati sa adoptati un meniu sanatos, probabil vi se intampla adesea sa terminati de mancat si sa va simtiti inca flamanzi sau sa va apuce din nou foamea dupa o ora. Acest lucru este adesea un impediment in calea celor care au un program de masa regulat, dar si pentru cei care vor sa slabeasca sau sa se mentina.

Atunci cand vi se face foame dupa ce ati luat masa, este normal sa va intrebati daca ati mancat suficient sau daca corpul vostru e de vina ca nu va saturati, iar uneori chiar se intampla sa va simtiti vinovati. Aceste situatii nu sunt deloc rare, se intampla multor oameni. Care poate fi explicatia?
 

Motivele pentru care nu va saturati dupa ce mancati


Nu ati mancat suficient

Incercand sa manance curat, unele persoane se rezuma la mese foarte usoare, legume sau boabe, salate, sau chiar legume cu carne, insa in cantitati insuficiente. Daca este vorba si de o masa principala, cu atat mai mult cantitatea conteaza, pentru ca la pranz, spre exemplu, corpul trebuie sa se reincarce pentru a face fata provocarilor din partea a doua a zilei, parte in care cei mai multi dintre noi suntem foarte activi.

Tineti cont de faptul ca a manca sanatos nu inseamna a manca mai putin, ci a combina corect alimente de calitate astfel incat masa sa asigure calorii destule si o varietate de nutrienti.

Ati consumat prea putine proteine sau grasimi

Pentru a pastra senzatia de satietate, trebuie sa consumati o cantitate suficienta de proteine si grasimi sanatoase. Daca ati avut o masa bogata in carbohidrati, pe moment va veti simti satui, insa senzatia nu va dura mult din cauza ca acestia se digera repede (mai ales cei simpli, cu continut redus in fibre).

Adaugati putin ulei extravirgin de masline sau avocado salatei, precum si proteine (boabe de fasole, naut, linte, seminte de dovleac, floarea soarelui sau canepa).

Mancati in timp ce faceti alte lucruri

Daca luati masa in fata unui calculator sau in fata televizorului, corpul nu mai este atent si concentrat pe actul mancarii, iar dvs. nu mai sunteti atent la semnalele de satietate pe care corpul le emite, asa ca este foarte posibil sa mancati mai mult decat trebuie sau sa nu constientizati corect faptul ca ati mancat, ceea ce va crea o senzatie de insatietate.

Incercati sa luati masa in liniste, departe de ecrane sau telefon, pentru a manca in mod constient, pregatind corpul pentru digestie si absorbtie si creand astfel o senzatie de satisfactie care va contribui la instalarea satietatii.

Mancati prea repede

Multi oameni oboisnuiesc sa ia masa in graba, intre alte sarcini, uneori chiar in mers sau in masina. La fel ca si in cazul cand mancati facand alte lucruri, si mancatul prea repede va impiedica sa percepeti semnalul de satietate pe care il emite corpul dvs. Pentru a emite acel semnal, este nevoie de circa 20 de minute. Daca aruncati pe gat un sandvici in 5 minute, corpul nu apuca sa constientizeze faptul ca este hranit si in cantitate suficienta, asa ca este foarte posibil ca nu va veti simti satui.

Mestecati bine fiecare imbucatura, de 15-20 de ori, sau faceti pauza intre imbucaturi. Chiar daca veti consuma mai mult timp mancand, veti fi cu siguranta mai satui.

Aveti deficiente nutritionale sau calorice

Exista mai multe situatii in care organismul poate ajunge deficitar in nutrienti: aveti un regim alimentar dezechilibrat, cu mancare procesata si putine alimente integrale, aveti afectiuni care impiedica digestia si absorbtia corecta a nutrientilor sau obisnuiti sa tineti des diete sau cure de slabire hipocalorice sau care produc dezechilibre nutritionale. In toate aceste situatii, corpului ii lipsesc anumiti nutrienti si, chiar daca mancati, atunci cand mancarea nu ii furnizeaza ceea ce lipseste, el va transmite in continuare semnalul de foame.

Adoptati un regim alimentar sanatos si echilibrat, nu va infometati si nu tineti diete restrictive care va pot da peste cap organismul. In cazul in care doriti sa slabiti, aplicati principiile general valabile ale unei alimentatii sanatoase, eventual cu un regim usor hipocaloric, sau apelati la sfaturile unui nutritionist, care va va recomanda regimul alimentar si stilul de viata corecte. 

Nu dormiti destul

Studiile au demonstrat ca, cu cat dormim mai putin, cu atat mancam mai mult. Lipsa somnului afecteaza mecanismul hormonilor care controleaza foamea si satietatea - leptina si grelina, adica determina cresterea secretiei de grelina (hormonul foamei) si reduce productia de leptina (cel care da senzatia de satietate). In plus, veti manca mai mult ca sa compensati oboseala provocata de lipsa somnului.

Asigurati-va minim 7 ore de somn pe noapte si adoptati o igiena corecta a somnului - creati o atmosfera propice somnului, fara expunere la lumina albastra, si evitati cafeina in a doua parte a zilei.

Sunteti deshidratat

Deoarece o parte considerabila de lichide sunt primite de corp sub forma de alimente, exista posibilitatea ca el sa semnalizeze setea la fel precum foamea. Intotdeauna cand vi se face foame mai devreme decat ar trebui, verificati daca nu cumva va e sete si beti apa!

Incercati sa va mentineti hidratati de-a lungul zilei consumand apa (intre mese) si fructe cu continut mare de apa si evitand consumul excesiv de cafea, care stimuleaza diureza si poate cauza deshidratare.

Foamea emotionala

De multe ori se intampla ca atunci cand ne simtim deprimati sau ne lipseste ceva in echilibrul emotional, sa mancam mai mult pentru a compensa aceste sentimente negative. Acest lucru este normal si este in natura umana sa simtim alinare atunci cand mancam.

Odata ce deveniti constienti de acest lucru, trebuie sa incercati sa va adresati cauzelor ascunse si sa acoperiti adevaratele lipsuri din viata dvs. Chiar daca ocazional mancarea are rolul de a ne asigura confort psihic, nu trebuie sa transformam mancatul intr-un colac de salvare pentru problemele noastre de natura emotionala.
 


Citește și: