Curatenia de primavara – detoxifiere si regenerare

Odata cu venirea primaverii, soarele este tot mai prezent, natura reinvie, iar acest lucru se resfrange automat asupra starii noastre fizice si spirituale. Acesta este momentul in care multi oameni isi propun sa inceapa un regim detoxifiant si chiar sa scape de kilogramele acumulate peste iarna. Momentul este foarte bine ales, insa detoxifierea trebuie facuta intr-un mod bland si relaxat, eliminand reziduurile si toxinele acumulate in corp si adaugand alimente, suplimente si ritualuri care sa ne ajute sa devenim mai sanatosi, mai energici si sa atingem o stare de bine.
 
Excesul de kilograme si toxine format peste iarna are diverse cauze: o dieta nesanatoasa, digestia necorespunzatoare, lipsa de miscare fizica, deshidratarea, procesele metabolice normale care favorizeaza acumularea de grasime in anotimpul rece, precum si poluarea din mediul inconjurator.
 
In Medicina Traditionala Chineza, fiecarui anotimp ii sunt asociate anumite organe. Conform acestei filozofii, primaverii ii corespund ficatul si vezica biliara. Adoptand un regim bland de detoxifiere, vom impulsiona procesele de detoxifiere normale desfasurate de catre ficat, eliminand toxinele si ajutand corpul sa scape de kilogramele in exces si sa dobandeasca energie, vitalitate si un sistem imunitar performant. Pe langa acestea, dieta de curatare va contribui la imbunatatirea digestiei, reducerea inflamatiei si echilibrarea glicemiei.

Dieta de curatare
 

In primul rand, trebuie sa eliminati sau sa reduceti din dieta, cel putin pentru 2-3 saptamani, alimentele grele precum carnea rosie, lactatele pasteurizate, prajelile si sa evitati combinatiile neadecvate intre alimente. Favorizati proteinele vegetale furnizate de boabe (fasole, mazare, naut, linte),  nuci (alune de padure, nuci, migdale, caju, fistic), seminte (dovleac, floarea soarelui, in, canepa, chia) si cereale integrale (hrisca, ovaz, orez integral, grau intreg, bulgur, secara, orz, porumb).

Dieta de imbogatire
 

Adaugati in alimentatie cat mai multe alimente nutritive, detoxifiante si alcalinizante. Consumati cat mai multe cruditati si sucuri verzi. Pe langa imbogatirea nutritiva, adaugati si ritualuri de sustinere si intarire a relatiei minte-corp – precum meditatia si plimbarile in natura. 

Pasii pentru imbogatirea nutritionala si stimularea eliminarii toxinelor
 

  - Consumati alimente proaspete, daca este posibil, organice, punand accentul pe legumele verzi pe care le puteti consuma crude, in sucuri/smoothie-uri, la aburi sau sotate.
 
  - Insistati asupra alimentelor cu efect alcalinizant, care combat tendinta de acidifiere a organismului din timpul iernii si stimuleaza oxigenarea: legume crucifere (varza, conopida, broccoli), spanac, patrunjel, castraveti, germeni si lastari, avocado, apio, salata, ceapa, usturoi, ghimbir, sfecla, lamaie. 
 
  - Consumati suficienta apa, ceaiuri de plante si supe.
 
  - Adaugati alimente cu continut mare de fibre, pentru a stimula procesul de evacuare digestiva si, implicit, eliminarea toxinelor - tarate de psyllium, seminte de in sau chia, tarate de orez.
 
  - Eliminati alimentele care cauzeaza inflamatie si au un efect oxidant, precum alcoolul, zaharurile, mancarea procesata, bauturile cafeinizate si uleiurile prajite.
 
 - Adaugati alimente si suplimente care stimuleaza detoxifierea si combat stresul oxidativ, precum ciupercile medicinale, silimarina, coriandrul, usturoiul, sparanghelul, rodiile, scortisoara si probioticele (suplimente sau muraturi fara otet).

Efecte
 

Urmand aceasta dieta blanda de detoxifiere, nu veti obtine doar o eliminare a toxinelor din corp, ci veti constata si o imbunatatire a gandirii si a starii emotionale, cresterea energiei si rezistentei. Pentru a maximiza aceste efecte, alocati zilnic un timp pentru meditatie, introspectie, exercitii usoare, plimbare prin natura si relaxare.
 
Prin adoptarea acestui mod de tranzitie spre anotimpul cald, organismul se va adapta mult mai usor schimbarilor din natura, armonizandu-se cu explozia de regenerare si energie specifica primaverii.