Cum ne afecteaza pesticidele din alimente

Este deja un fapt cunoscut ca o dieta sanatoasa este una bogata in fructe si legume. Din pacate, in ultimul timp este tot mai des adusa in discutie problema calitatii proaste a fructelor si legumelor existente pe piata, care contin cantitati foarte mari de pesticide. In acest context, este important sa stim daca este bine sau nu sa consumam legume si fructe cultivate conventional, care sunt cele mai sigure sau mai putin sigure si cum sa reducem efectele nocive ale substantelor toxice pe care le contin.

Desi nu s-au descoperit inca toate efectele nocive pe care pesticidele le au asupra organismului, studiile desfasurate pana acum arata ca expunerea la astfel de substante poate sa ne afecteze grav, deoarece ele ataca sistemul nervos si creierul, creeaza dezechilibre hormonale si contribuie la aparitia cancerului.

In ce priveste copiii, expunerea la pesticide poate duce la probleme neurologice si afectarea capacitatii de invatare, memorare si atentie (tot mai des intalnite in prezent!). Deoarece consuma cantitati mai mari de alimente raportat la greutatea lor si au o capacitate mai mica de procesare a chimicalelor si de detoxifiere, copiii au un risc crescut de a suferi de efecte negative din cauza acestor substante.

Unele fructe si legume sunt mai sigure decat altele

Pentru a evita pe cat posibil efectele negative ale pesticidelor din alimente, este bine sa cunoastem care sunt cele cu risc crescut pentru consum. Conform testelor efectuate in 2014 de catre agentia americana de mediu EWG, aproape 75% din mostrele de fructe si legume contineau urme de pesticide. 

Anual, aceasta agentie analizeaza cantitatea de pesticide din principalele legume si fructe consumate si publica cate o lista cu cele mai periculoase, respectiv cele mai sigur de consumat.

In 2017, lista publicata de EWG arata ca nivelele cele mai ridicate de pesticide se afla in: capsuni, spanac, nectarine, mere, piersici, pere, cirese, struguri, telina, rosii, ardei gras, castraveti, salata verde, afine domestice, iar printre cele mai sigur de consumat alimente sunt: porumbul, avocado, ananasul, varza, ceapa, mazarea congelata, sparanghelul, mango, vanata, pepenele, fructul kiwi, conopida.

In 2018, lista celor mai contaminate fructe si legume se prezinta astfel: capsuni, spanac, nectarine, mere, struguri, piersici, cirese, pere, rosii, telina (apio), cartofi, ardei. Cele mai sigure alimente pentru consum raman cele prezentate in 2017.

Pentru anul 2019, lista celor mai contaminate fructe si legume este aceasta: capsuni, spanac, varza creata, nectarine, mere,  struguri, piersici, cirese, pere. rosii, apio (telina), cartofi. Cele mai sigure pentru consum sunt: avocado, porumb dulce, ananasul, varza, ceapa, mazarea congelata, papaya, sparanghelul, mango, vanata, pepenele, fructul kiwi, broccoli si ciupercile.

Desigur, aceste date sunt valabile pentru mostrele testate de agentia americana, adica alimente care sunt importate sau produse in Statele Unite. Cu toate acestea, atata vreme cat nu cunoastem sursa clara a legumelor sau fructelor crescute conventional (non-organice) pe care le consumam, putem sa extrapolam aceste informatii si pentru tara noastra (multe dintre produsele comercializate la noi sunt importate, iar altele pot fi contaminate chiar daca sunt cultivate la noi in tara).

Cum ne protejam de pesticidele din legume si fructe?

1. Cea mai simpla metoda este de a consuma fructe si legume organice

In acest caz exista incovenientul ca ele sunt mai scumpe si, uneori, mai greu de gasit. Este recomandat sa cumparati alimente organice atunci cand puteti. Daca vi se pare un efort prea mare, consultati lista cu alimentele sigure si nesigure, si organizati-va cumparaturile in functie de aceasta. Astfel, daca vreti sa cumparati capsuni sau spanac, optati pentru cele organice, iar daca doriti avocado, varza sau ananas, puteti opta linistiti pentru cele conventionale.

2. Spalarea obligatorie a legumelor si fructelor

Chiar daca spalati corect alimentele, doar o parte din pesticide vor fi eliminate (testele efectuate de EWG au in vedere alimentele dupa spalare). Tocmai de aceea, nu uitati sa spalati temeinic fiecare aliment, prin frecare sub jet de apa, circa 30 sec (chiar si pe cele organice).

3. Decontaminarea alimentelor

Dizolvati o lingurita de bicarbonat de sodiu intr-un vas cu apa si lasati acolo legumele/fructele pentru 10-15 min. Apoi spalati-le bine.

4. Adoptarea unui regim de alimentatie si detoxifiere corect

Obisnuinta de a tine cate un scurt regim detoxifiant o data la 3-6 luni este o metoda buna de a elimina substantele toxice acumulate in oganism, inclusiv pesticidele. De asemenea, curele periodice cu suplimente alimentare si ceaiuri care sa sprijine activitatea mecanismelor de detoxifiere trebuie sa fie o practica obisnuita in stilul nostru de viata. Nu trebuie sa uitam nici de alimentele bogate in fibre! Un aport suficient de fibre alimentare va contribui la o mai buna eliminare si curatare la nivel digestiv.

In concluzie, este bine sa consumam legume si fructe?

Da! Consumul zilnic de fructe si legume in cantitati suficiente este un lucru extrem de important pentru sanatate. Din pacate, majoritatea oamenilor consuma sub nivelul minim recomandat, adica cel putin doua portii de fructe si trei portii de legume pe zi.

Desi este important sa evitam sau sa reducem expunerea la pesticide, consumul legumelor si fructelor reprezinta un castig pentru sanatate, indiferent daca este vorba de alimentele cultivate in mod conventional sau de cele organice. Riscul este mai mic decat beneficiile.


Citește și: