Cum sa gatim sanatos

De multe ori conceptul de alimentatie corecta sau „sanatoasa” este asociat cu a tine regim, a manca preparate mai putin gustoase sau a evita anumite alimente considerate nocive. Aceasta abordare nu este tocmai corecta, deoarece intareste convingerea ca mancatul sanatos te indeparteaza de placerea gustului sau de bucuria de a aprecia diverse alimente.
In realitate, tot ce trebuie sa faceti este sa invatati cum sa alegeti, gatiti si sa combinati alimentele astfel incat sa pastrati cat mai mult din proprietatile lor nutritionale si sa eliminati, reduceti sau inlocuiti ingredientele care au un efect negativ asupra organismului. In ciuda impresiei generale, acest lucru nu conduce neaparat la pierderea savorii mancarii sau a placerii de a manca.

Cateva masuri pentru a gati corect

1. Folositi cat mai putin ulei la gatit - in loc sa turnati din sticla, folositi o sticla-pulverizator sau ungeti tigaia cu un servetel (utilizati vase non-aderente).

2. In loc de a praji in baie de ulei, folositi alte tehnici: inabusirea, gatitul la aburi, coacerea la cuptor, sotarea rapida sau cu apa.
Avantajul sotarii este ca permite folosirea unei cantitati foarte mici de grasime, iar alimentele sunt amestecate si intoarse permanent, astfel incat sa nu se arda. De asemenea, se poate adauga cate putina apa sau supa, ceea ce reduce temperatura de gatire.

3. Adaptati retetele, chiar si pe cele traditionale - inlocuiti ingredientele mai putin sanatoase, sau reduceti cantitatea folosita:
 

  •  nu folositi rantasul – faina prajita este toxica – puteti sa ingrosati mancarea la final cu faina integrala si apa
     
  •  nu folositi smantana in exces, gustul se poate obtine si cu o cantitate mai mica
     
  •  incercati sa nu amestecati prea multe proteine animale in aceeasi reteta
     
  •  imbogatiti gustul mancarii folosind usturoi, ceapa si mirodenii din belsug, in functie de preferinta
     
  •  adaugati alimentele bogate in vitamina C la finalul gatirii pentru a o conserva (patrunjel, ardei)
     
  •  nu gatiti in exces legumele, pentru a evita pierderea vitaminelor
     
  • in loc sa prajiti, coaceti in cuptor cartofii pai, chiftele, pestele, carnea
     

4. Reduceti zaharul - chiar daca o reteta dulce contine zahar, puteti linisitit sa injumatatiti cantitatea trecuta in reteta si/sau sa inlocuiti zaharul de trestie cu zahar de cocos, curmale, extract de stevie sau sirop de artar.

5. Folositi fainuri integrale (in loc de cele albe) la sosuri, ingroseli sau cocaturi, acolo unde reteta o permite, sau mixati mai multe tipuri de faina.

6. Mai multe alimente crude sau gatite minimal - Incercati sa nu gatiti excesiv mancarea si chiar sa o pastrati mai lichida, contribuind astfel la o mai buna hidratare.


Citește și: