Cum sa ne alimentam inteligent pentru a creste imunitatea

O dieta bogata nutritiv si bazata pe alimente integrale reprezinta un pilon de baza pentru intreaga sanatate. Acest lucru este valabil in orice situatie, cu atat mai mult in perioadele in care exista o inmultire a cazurilor de viroze sau gripe sau suntem confruntati cu pericolul unei infectii contagioase. In aceste situatii, mai mult ca oricand, sistemul nostru imunitar are nevoie de nutrienti importanti: de vitamine (A, C, D, E), de minerale precum seleniul si zincul, de antioxidanti si substante care combat inflamatia. Toti acesti nutrienti se gasesc in alimentele sanatoase, de unde pot fi asimilati cel mai bine.

Motive care pot sa ingreuneze adoptarea unei alimentatii sanatoase in situatii speciale
 

  • mergeti mai rar la cumparaturi si in zone mai apropiate, astfel ca nu aveti acces la toate alimentele cu care erati obisnuiti
  • sunteti stresati si plictisiti, astfel ca ajungeti sa mancati pe fond emotional si sa poftiti la alimente nesanatoase
  • nu stiti sa gatiti
  • unii oameni lucreaza de acasa sau trebuie sa se ocupe mai mult de copii, astfel ca le ramane mai putin timp pentru gatit
  • pentru unele persoane veniturile sunt mai mici, astfel incat si bugetul alocat alimentelor este mai mic
     

Masuri pentru a te alimenta sanatos evitand ingrasarea si respectand un buget 
 

  • Faceti o lista cu toate alimentele necesare (prioritizand pe cele mai importante in cazul unui buget redus) si incercati sa procurati o gama cat mai variata atunci cand iesiti la cumparaturi. Nu uitati de varianta comenzilor online!
  • Asigurati-va ca includeti in lista legume variate, fructe, seminte si surse de proteina sanatoase - proteine vegetale, carne slaba/peste, lactate fermentate
  • Pentru a evita mancatul emotional, incercati diferite tehnici de reducere a stresului  precum exercitiile fizice, muzica, un hobby - Tehnici de diminuare a stresului
  • Fixati ore de masa clare, nu asteptati sa ajungeti in situatia sa va fie foarte foame, pentru a evita consumul de produse nesanatoase.
  • Incercati retete mai simple, care nu necesita timp de gatire prea lung si nici tehnici elaborate.
  • Gatiti in cantitate mai mare sau retete versatile, astfel ca o parte din alimentele ramase sa poata fi folosite la alte mese, sau chiar a doua zi, pentru a economisi astfel timp. (de exemplu, mamaliga poate fi folosita la tocanita, dar si pentru mamaliga cu branza la cuptor, garniturile de legume se pot folosi la mai multe mese, etc).
  • Cumparati produse cu pret mediu, in ambalaj avantajos (de exemplu legume congelate la punga).
  • Incercati retete noi si deveniti creativi in combinarea alimentelor. Acest lucru poate o provocare, dar poate fi si educativ, mai ales pentru cei mofturosi.
  • Nu aruncati alimentele ramase (puneti in farfurii atat cat consumati, iar ceea ce ramane refolositi la alte mese).
  • Folositi retete care incorporeaza alimente diverse, pentru a crea mese hranitoare fara sa consumati timp in bucatarie (mancare la oala din 1-2 surse de proteine si baza de legume/boabe).
  • Cautati o reteta pornind de la un ingredient pe care il aveti. De exemplu un condiment, o leguma sau o proteina, in jurul careia construiti apoi o masa nutritiva. Gasiti suficiente surse de inspiratie cautand pe internet retete cu ingredientul respectiv.

A invata sa gatim singuri sau sa combinam inteligent alimentele reprezinta punctul de pornire pentru adoptarea unei alimentatii sanatoase si echilibrate, prin care putem sa prevenim imbolnavirile de orice fel si sa stimulam intarirea sistemului imunitar.


Citește și: