Cum sa ne alimentam inteligent pentru o sanatate buna

O dieta bogata nutritiv si bazata pe alimente integrale reprezinta un pilon de baza pentru intreaga sanatate. Acest lucru este valabil in orice situatie, cu atat mai mult in aceasta perioada in care suntem confruntati cu pericolul unei infectii imprevizibile si extrem de contagioase. Acum, mai mult ca oricand, sistemul nostru imunitar are nevoie de nutrienti importanti: de vitamine (A, C, D, E), de minerale precum seleniul si zincul, de antioxidanti si substante care combat inflamatia. Toti acesti nutrienti se gasesc in alimentele sanatoase, de unde pot fi asimilati cel mai bine.

Pentru multi oameni obligativitatea de a sta acasa are un efect important si asupra regimului alimentar, existand diverse motive care pot sta in calea unei diete echilibrate.

Motive care pot sa ingreuneze adoptarea unei alimentatii sanatoase in carantina
 

  • mergeti mai rar la cumparaturi si in zone mai apropiate, astfel ca nu aveti acces la toate alimentele cu care erati obisnuiti
  • sunteti stresati si plictisiti, astfel ca ajungeti sa mancati pe fond emotional si sa poftiti la alimente nesanatoase
  • nu stiti sa gatiti
  • unii oameni lucreaza de acasa sau trebuie sa se ocupe mai mult de copii, astfel ca le ramane mai putin timp pentru gatit
  • pentru unele persoane veniturile au fost reduse, astfel incat si bugetul alocat alimentelor este mai mic
     

Cum facem fata acestor provocari?
 

  • Faceti o lista cu toate alimentele necesare (prioritizand pe cele mai importante in cazul unui buget redus) si incercati sa procurati o gama cat mai variata atunci cand iesiti la cumparaturi. Nu uitati de varianta comenzilor online!
  • Asigurati-va ca includeti in lista legume variate, fructe, seminte si surse de proteina sanatoase - proteine vegetale, carne slaba/peste, lactate fermentate
  • Pentru a evita mancatul emotional, incercati diferite tehnici de reducere a stresului  precum exercitiile fizice, muzica, un hobby - Tehnici de diminuare a stresului
  • Fixati ore de masa clare, nu asteptati sa ajungeti in situatia sa va fie foarte foame, pentru a evita consumul de produse nesanatoase.
  • Incercati retete mai simple, care nu necesita timp de gatire prea lung si nici tehnici elaborate.
  • Gatiti in cantitate mai mare sau retete versatile, astfel ca o parte din alimentele ramase sa poata fi folosite la alte mese, sau chiar a doua zi, pentru a economisi astfel timp. (de exemplu, mamaliga poate fi folosita la tocanita, dar si pentru mamaliga cu branza la cuptor, garniturile de legume se pot folosi la mai multe mese, etc).
  • Cumparati produse cu pret mediu, in ambalaj avantajos (de exemplu legume congelate la punga).
  • Incercati retete noi si deveniti creativi in combinarea alimentelor. Aceasta perioada poate fi provocatoare, dar si educativa, mai ales pentru cei mofturosi.
  • Nu aruncati alimentele ramase (puneti in farfurii atat cat consumati, iar ceea ce ramane refolositi la alte mese).
  • Folositi retete care incorporeaza alimente diverse, pentru a crea mese hranitoare fara sa consumati timp in bucatarie (mancare la oala din 1-2 surse de proteine si baza de legume/boabe).
  • Cautati o reteta pornind de la un ingredient pe care il aveti. De exemplu un condiment, o leguma sau o proteina, in jurul careia construiti apoi o masa nutritiva. Gasiti suficiente surse de inspiratie cautand pe internet retete cu ingredientul respectiv.

Chiar daca aceasta perioada este o provocare pentru cei mai multi dintre noi, o putem considera si un bun prilej de a invata sa ne alimentam corect, de a gati feluri noi si hranitoare, si, de ce nu, de a intelege cu adevarat importanta pe care alimentatia echilibrata o are pentru sanatatea noastra.


Citește și: